Mari Belajar Bahasa Perancis

Salam, dan Bounjour friends..harap sentiasa sihat di samping keluarga tersayang ye..
entri hari ni saya nk kongsi dan share sikit beberapa patah basic ayat perancis dalam kehidupan seharian kita yg saya belajar dari rakan yg yg berasal dari Paris dan juga menuntut di universiti yg sma dlu..mesti ramai ckp susahkn nk blaja n cakap french ni..actually xsgt pn, tp kalo kte ade semangat n effort ke arah tu insyaallah mudah saje.:)di mana ade kemahuan disitu ade jln kn, kalo xde kemahuan nt jumpe jln mati je..huhu utk pengetahuan korang struktur ayat perancis ni cam english je tp sedikit different..ok kite truskn satu persatu bsama dgn sebutan, sebb ape saya iringi ngn sebutan? sbb ape yg kita tulis tak sama dgn ape yg kita akn sebut..

Eiffel Tower




1.) Ca va(ape khabar) sebutannya 'sa va' "ca" mewakili bunyi 'sa' dlm BM
Korang jwb: Ca va bien(baik/sihat)sebutannye "sa va bien"

2.) qu'est-ce que tu fais( tgh buat apa?) sebutannya korang sebut 'kieske tu fei'

3.) As-tu mange(awk dah mkn)= korang nmpak x sebutan 'tu'? sebutan tu hnya utk kwn2 or family, kalo formal gunakan "vous" contohnya guna ayat formal nk ckp awk da makan dlm french avez-vous mange?

4.) haaa yg ni msti korang suka biasla org sebut kalo tgh bercinta ni.. kalo nk lg romantik ckp dlm french. aku cinta padamu= Je t'aime then korang jwb la Je t'aime aussi( saya cinta awk juga) awww romantik.;P

5.) ok last but not least nk ckp awk nk pergi mana?= tu veux aller ou sebutan nye cmni " tu ve alleyu"

ok sampai sini dlu la ye, nti korang pening pale lak, nt next entri saya smbung belajar French yg lagi "hardcore" hehe, step by step la ye..





Comments

Anonymous said…
sudah jadi cikgu yep
Ann Azuani said…
c'est tu.. watashi wa nora38 desu.. nihon go benkyoshimashou..

Popular Posts